JellyPages.com

Tuesday 9 August 2011

Goyangkan Telunjuk Ketika Tasyahhud

Alhamdulillah, hari ni 10 Ramadan 1432H, Allah masih memanjangkan usiaku untuk meneruskan sisa-sisa hidup dalam keadaan Iman dan Islam dan masih mampu menjalani ibadah terutamanya puasa dan solat tarawikh dalam keadaan sihat fizikal dan mental. 
Malam ni, seperti biasa menunaikan solat tarawikh bersama M dan aku dipilih menjadi imamah.
Aku menunaikan solat tarawikh seperti biasa tapi mungkin yang paling ketara dilihat M sebagai makmum adalah apabila tasyahhud di mana aku menggoyang-goyangkan jari telunjukku sepanjang tasyahhud dan membaca qunut dalam solat witir sehingga seusai solat,
M    : "Wardah(bkn nama sebenar) kenapa waktu tahiyat goyang-goyang jari? Saya dari dulu lagi tak penah buat macam tu. Orang yang dulu-dulu pun tak buat.'
W : " Kita ni buat ikut dalil. Kalau ada dalil yang sohih, kita tukaq la cara amalan kita dan ikut macamana nabi buat. Nanti kami tunjuk na dalilnya.."
Ini adalah antara dalil menunjukkan wajibnya menggoyang-goyangkan jari telunjuk tatkala tasyahhud:

Sebagaimana hadis dari Baginda sallallahu ‘alaihi wa-sallam:
“Nabi sallallahu ‘alaihi wa-sallam meletakkan telapak tangan kirinya di atas lutut kirinya dengan mengembang. Baginda menggenggam semua jari-jemari tangan kanannya, tetapi mengacukan telunjuknya ke kiblat dan mengarahkan pandangan matanya ke telunjuknya (melihat jari telunjuknya sambil menggoyang-goyangkannya)”. 

(Hadis Riwayat Muslim, Abu ‘Awanah, Ibnu Khuzaimah, al-Humaidi dalam Musnadnya 131/1. 



Abu Ya’la rahimahullah memberikan tambahan pada hadis ini dengan sanadnya yang sahih dari Ibnu Umar radiyallahu ‘anhuma:
“Menggerak-gerakkan jari telunjuk (dalam tasyahhud) sebagai pengusir syaitan. Seseorang tidak akan menjadi lupa selama dia menggerakkan telunjuknya (dalam tasyahhud)”. 

(Lihat: Sifat Solat Nabi. Hlm. 195. Nota kaki. Sheikh Muhammad Nashiruddin al-Albani)



“Al-Humaidi mengacukan (menggoyang-goyangkan) jari telunjuknya. Beliau berkata: Muslim bin Abi Maryam berkata: Ada orang bercerita kepadaku, bahawa dia melihat keadaan para nabi dalam keadaan solat, mereka mengacukan/menggerak-gerakkan (mengisyaratkan) jari telunjuk mereka seperti itu. Kemudian Humaidi mengacukan jari telunjuknya”.

 (Menurut Sheikh Muhammad Nashiruddin al-Albani, sanadnya sahih. Lihat: Sifat Solat Nabi)

~Wallahua'lam~

No comments:

Post a Comment